tirsdag 3. mars 2009

Analyse av Emma i barnehagen



"Emma i barnehagen" er en billedbok skrevet og illustrert av Gunilla Wolde. Boken ble oversatt til norsk av Erika Birke og forlagt av Aschehoug & Co ved W. Nygaard i 1977.





I denne boka møter vi Emma som går i barnehagen, hun er fem år og har mange venner i barnehagen bl.a Nille og Martin. Når Emma vil leke med noen andre enn Nille, kan Nille bli sur og da krangler de av og til. Begge to bruker å hjelpe Emma å vinke til mamma når hun går. Emma synes det er morsomt å gå i barnehagen. Og hun liker å hjelpe de små barna. Og når moren skal hente henne må hun gjerne vente litt fordi hun og Nille skal spille et spill. Denne boka handler om hvordan det er å gå i barnehagen for Emma. Det er en fin bok å lese for de som er litt redde for å gå i barnehagen.





Denne boken er tilpasset barn fra 2 til lesealder. Dette fordi illustrasjonene er veldig fine og teksten er godt forklarende og enkel. Språket er lettlest og setningene er av normal lengde. Boken er også ganske kort slik at ungene ikke mister interesse og den gjengir en hverdagssituasjon om det å være i barnehagen. Budskapet er at man må dele med andre, og opparbeide seg en evne til å vise omsorg. Det er også en veiledning for hvordan barna kan oppleve nye ting i barnehagen gjennom trygge og utfordrende forhold.





I boken er det en hovedperson (Emma) og ni bipersoner (Nille, Martin, Jon, Katrine, Tina, Petter, Anna, Anita og Ole). Emma er ei kreativ jente som utforsker leker og aktiviteter i barnehagen.


Det er ikke alltid Emma vil leke med sin gode venninne Nille, så da vil hun leke med de andre i barnehagen, fordi Nille vil bare leke med Emma. Når Emma leker med andre, blir Nille sint. Men det blir også det samme omvendt.





Handlingen foregår i barnehagen, der Emma har nettopp begynt i. Barnehagen har et stort ute område med stort utvalg av aktiviteter å leke med.
Inne i barnehagen er det fullt med leker som barna kan leke med. Det finnes kjøkken, soverom der de minste sover og garderobe.

Bilder og gjentakelser er virkemidler som går igjen i boken. Dette kan vi se igjennom navnet til Emma som blir gjentatt flere ganger og bilder som enkelt og godt forklarer handlingen i boken.
Det er en kronologisk rekkefølge på handlingen. Det vil si at den foregår fra start til slutt. Vendepunktet i boken skjer når hun sier til Nille at hun vil leke med de andre barna.
Boken har en åpen slutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar